En annorlunda italienare
Vi har provkör Lugli 305 E 
en 3 tons hydrostattruck

 

Dags för ett nytt truckfabrikat till Sverige. Det är Vätterbygdens Truck AB i Mullsjö som lanserar den italienska trucken Lugli. I produktprogrammet finns dieselmotordrivna motviktstruckar med lyftkapacitet från 1,5 till 5 ton samt eldrivna motviktstruckar med 1,5 till 3 tons lyftkapacitet. Truckar som visar annorlunda tekniskt tänkande än vad vi vant oss vid här i landet. 
Transport-nytt har provkört.

 

De truckintresserade som besökt de större internationella materialhanteringsutställningarna i Europa – speciellt då Cemat i Hannover – har säkerligen noterat att det från Italien kommer ett stort antal truckfabrikat. Flertalet av dessa – med undantag för Cesab -finns inte representerade här i landet. Nu är det aktuellt att lära sig namnet på ytterligare en av dessa trucktillverkare, nämligen Lugli Carelli Elevatori S.p.A från Modena i norra Italien. Det är Vätterbygdens Truck AB i Mullsjö som har generalagenturen för Luglis motviktstruckar och som för närvarande håller på med att bygga upp ett återförsäljar och servicenät här i landet. Ägare av Mullsjö-företaget är Kenneth Carlsson som under hela sitt yrkesverksamma liv handgripligt arbetat med gaffeltruckar – som truckreparatör.
Han konstaterar: - Jag måste erkänna att trots min långa erfarenhet av arbete med praktiskt taget alla truckfabrikat här i landet blev jag förvånad när jag upptäckte de smarta tekniska lösningarna i Luglis truckar.

Enkel konstruktion som ger effektiva maskiner med bra prestanda. För servicemannen är Luglitruckarna de mest lättarbetade jag hittills har träffat på.

 

 

En smart uppbyggd gaffeltruck med marknadens bästa tillgänglighet för servicearbeten.  Den tillverkas i norra Italien av Lugli Carelli Elevatori SpA

 

Tidningens truckgranskare for till Mullsjö
nordväst om Jönköping - för att titta närmare på och provköra de nya italienska truckarna. Har Luglis konstruktörer verkligen hittat andra vinklar än vad övriga trucktillverkare har gjort?  Under hemresan efter en dag tillsammans med de nya truckarna gavs tid att smälta
intrycken och då kan konstateras: Det finns fog för Carlssons påstående. Detta är annorlunda byggda truckar och det är få – om ens någon andra truckar som är så tillgängliga för service som Lugli-truckarna.

Fortsättning nästa sida

Du kan ladda hem sidan i PDF-format om så önskas:


Och då behöver du ha
Acrobat Reader inlagt i Datorn. Hämta sida här